Vuoden juhlat

JUHLAT JA TAPAHTUMAT

Viikosta viikkoon meitä ympäröivässä luonnossa tapahtuu muutoksia. Jokaisella vuodenajalla on oma laatunsa, oma tunnelmansa ja oma juhlansa. Vuoden juhlat ovat tärkeä osa Marjatta-koulun elämää. Ne ovat kouluvuoden kohokohtia, jotka säteilevät voimaansa arkipäivien työhön.

Oppilaat oppivat hahmottamaan aikaa myös toistuvien juhlien avulla.  Jos koulussa ei kuukauden aikana ole vuodenkiertoon liittyvää juhlaa, järjestetään kuukausijuhla. Kuukausijuhlassa luokat esittävät pieniä ohjelmia tai otteita päivittäisestä koulutyöstä.

Jokaista juhla - aikaa valmistellaan monin tavoin.  Yhdessä oppilaiden kanssa tehdään konkreettisia juhlavalmisteluja. Kun koulu elokuussa alkaa, eletään vielä vähän aikaa menneen kesän tunnelmissa ja muistoissa. Mutta pian alkavat Mikael-juhlan valmistelut. Jo entisinä aikoina mikkelinpäivän vietto sadonkorjuujuhlana oli luonnollinen osa vuoden kulkua.

Elokuu

Koulun aloitusjuhla

Syyskuu

Mikael - juhla

Lokakuu

Kuukausijuhla

Marraskuu

Martinpäivä- juhla / Lyhtyjuhla

Joulukuu

Joulun odotus alkaa adventista. Adventti on Marjatta-koulussa tärkeä juhla. Kuusenhavuista rakennetaan suuri spiraali. Alaluokkien oppilaat vievät havuspiraaliin oman kynttilänsä. Kun kaikki kynttilät ovat syttyneet, tuovat ne lämmintä valoa pimeään joulunalusaikaan. Syyslukukausi päättyy perinteiseen joulujuhlaan kuvaelmineen.

Adventtipuutarha-juhla

Adventtiaikaan kuuluvat myös madonnan kuvat

Itsenäisyyspäivä – juhla

Lucia - kulkue

Puurojuhla /Pikkujoulu

Paimennäytelmä ja jouluateria

Joulujuhla

Tammikuu

Kolmen kuninkaan juhla

Helmikuu

Karnevaalit

Maaliskuu

Kuukausijuhla

Huhtikuu

Pääsiäistä aletaan hiljalleen valmistella jo ennen varsinaista juhlaa.  Kiirastorstain juhla, eli hiljainen juhla, on tunnelmaltaan rauhallinen ja vakava. Pääsiäisloman jälkeen iloisessa juhlassa pitkä kevään odotus puhkeaa iloksi ja riemuksi.

Siementen istutus

Hiljainen juhla