Koulun esittely

KOULU JA TILAT

Marjatta-koulu on Hoitopedagogisen Rudolf Steiner-koulun kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä yksityinen steiner - ja hoitopedagoginen erityiskoulu, joka saa valtionapua. Se on tarkoitettu kaikille erityistä tukea tarvitseville pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaille. Koulunkäynti kuljetuksineen on ilmaista. Opetus on ryhmämuotoista erityisopetusta.

Koulu sijaitsee Poutuntiellä Pohjois-Haagassa rauhallisella paikalla. Talon on suunnitellut arkkitehti Maarit Holttinen. Koulun arkkitehtuuri luo muotojen, värien, tilojen ja valaistuksen avulla hyvää tekevän ja terapeuttisen ympäristön, joka tukee oppilaiden ja opettajien työtä. Koulussa on myös oma uima-allasosasto. Koulua ympäröi suojaisa piha-alue ja lähistöllä on paljon muita ulkoilumahdollisuuksia.

Koulussa on esikouluryhmä, perusopetusta 1. - 9. - luokille ja lisäopetusluokka (10.luokka). Jokaisessa luokassa on korkeintaan kahdeksan oppilasta ja opettajan lisäksi koulunkäynninohjaajia tarpeen mukaan. Koulupäivä on alaluokkien oppilailla klo 8-13 ja yläluokilla klo 8-14 ja sen jälkeen on mahdollisuus jäädä iltapäivätoimintaan klo 16:een asti. Loma-aikoina on oppilailla mahdollisuus olla kokopäivätoiminnassa koulun tiloissa koulun omien koulunkäynninohjaajien kanssa. Kesällä kesätoimintaa on juhannukseen asti.

Marjatta-koulun historia

Marjatta-koulu perustettiin syksyllä 1972 Helsinkiin osana kansainvälistä hoitopedagogista liikettä. Oli tarve perustaa hoitopedagoginen koulu kehitysvammaisille ja/tai psyykkistä tai sosiaalista tukea tarvitseville lapsille. Perustajaopettajina olivat Elli Kilpeläinen ja Anja Makkonen.

Marjatta-koulu on toiminut monissa väliaikaisissa tiloissa ja vihdoin vuonna 1998 se sai oman koulurakennuksensa ja muutti nykyisiin tiloihinsa Poutuntielle. Näin työ sai arvoisensa puitteet.